Potpore za samozapošljavanje dodjeljuju se primjenom fiksnog i varijabilnog iznosa novčanih sredstava potrebnih za realizaciju poslovnog plana.
Fiksni iznos potpore određen je za inicijalne troškove osnivanja i registracije poslovnog subjekta, troškove rada podnositelja zahtjeva. Obveza je da podnositelj zahtjeva bude zaposlen na puno radno vrijeme. Fiksni troškovi mogu biti i tekući troškovi potrebni za nekoliko prvih mjeseci poslovanja kao što su: najam poslovnog prostora, administrativne i knjigovodstvene usluge, troškovi sitnog inventara, sirovine, potrošnog materijala, radne odjeće i obuće, troškovi mrežne stranice i oglašavanje. Fiksni iznos potpore dodjeljuje se u istom novčanom iznosu za sve kategorije i skupine registrirane djelatnosti.
Varijabilni iznosi potpore razlikuju se ovisno o registriranoj djelatnosti za koju se dodjeljuje potpora. Varijabilni iznosi razvrstani su u tri kategorije:
- Kupnja nove opreme neophodne za obavljanje djelatnosti. Potrebno je da nova oprema ima karakteristiku dugotrajne imovine odnosno, ima radni vijek duži od jedne godine. To su: strojevi, alati, informatička oprema i sl., kao i usluge (instalacija, montiranje, sklapanje i sl.) koje su neophodne kako bi se navedena oprema mogla koristiti.
- Kupnja ili zakup licenciranih IT programa.
- Kupnja franšiza.
Trošak poreza na dodanu vrijednost (PDV) iskazan na računima, kao i ostale vrste troškova koji se ne nalaze na popisu prihvatljivih troškova, nisu prihvatljivi za financiranje kroz varijabilni iznos potpore.
Navedeni prihvatljivi troškovi trebaju biti nužni za izvođenje aktivnosti navedenih u poslovnom planu, odgovarati realnim tržišnim cijenama, biti evidentirani na računu poslovnog subjekta, u poreznoj i računovodstvenoj dokumentaciji s originalnim dokumentima kojima se dokazuju navedeni troškovi.
Nisu prihvatljive naknadne izmjene troškova nakon potpisanog ugovora o dodjeli potpore.
U svrhu utvrđivanja osnovanosti stavki iz troškovnika Hrvatski zavod za zapošljavanje može od podnositelja zahtjeva zatražiti dodatnu dokumentaciju (npr. Dokaze o istraživanju tržišta i sl.).
Tri su kriterija koje je potrebno zadovoljiti kako bi Zahtjev samozapošljavanja bio odobren:
- Podnositelj Zahtjeva izrađuje plan iz kojeg je evidentno da je poslovna ideja održiva.
- Potpora se isplaćuje na račun poslovnog subjekta i dodjeljuje se u fiksnom i varijabilnom iznosu za troškove poslovanja, pri čemu se varijabilni iznos pravda troškovnikom dostavljenim uz poslovni plan. Troškovnik je sastavni dio poslovnog plana.
- Podnositelj Zahtjeva koji je imao registriran poslovni subjekt prije više od 24 mjeseca od dana podnošenja Zahtjeva može koristiti mjeru isključivo ako je podmirio sve obveze s osnova javnih davanja doprinosa i poreza na ime prethodnih poslovnih aktivnosti tog poslovnog subjekta.
Svaki Zahtjev ocjenjuje se po principu bodovanja temeljem objektivnih kriterija kojima su pridruženi unaprijed određeni rasponi bodova. Najveći broj bodova koji se može ostvariti je 100. Bodovni prag za pozitivnu ocjenu Zahtjeva je 65 bodova.
Ocjenjivanje Zahtjeva podijeljeno je u 10 objektivnih kriterija:
- Radno iskustvo u djelatnosti u kojoj se osoba želi samozaposliti – najviše 15 bodova
Vrednuje se svako radno iskustvo koje je povezano s budućom djelatnošću u kojoj se osoba želi samozaposliti uz pisani dokaz o bavljenju određenim poslom (potvrda o vrsti poslova, ugovor o radu / djelu, autorski ili studentski ugovor). Ako radno iskustvo nije moguće dokazati neće se uzimati u obzir prilikom ocjenjivanja, neće se uzimati u obzir i potvrde volontiranja kod poslodavca iz privatnog sektora koji su osnovani s ciljem stjecanja dobiti, a koje nisu u skladu s Zakonom o volonterstvu (NN 58/07, 22/13, 84/21). Bodovanje ovisi o tome je li osoba imala radno iskustvo ili ne, ako jest – boduje se koliko je vremenski radno iskustvo trajalo.
- Obrazovanje ili dodatne edukacije u djelatnosti u kojoj se osoba želi samozaposliti – najviše 15 bodova
Obrazovanje budućeg poduzetnika daje značajne bodove u ocjeni Zahtjeva, time se dokazuje ulaganje u vlastiti znanje i vještine potrebne za obavljanje buduće registrirane djelatnosti. Uz formalno obrazovanje dodatno se boduju i edukacije koje se mogu dokazati potvrdama i uvjerenjima. Bodovanje ovisi o tome ako osoba nema nikakvo obrazovanje ili dodatne edukacije, ili osoba ima obrazovanje i dodatne edukacije koje nisu ili su samo djelomično ili su vrlo usko povezane s djelatnošću.
- Prvo poduzetničko iskustvo – najviše 5 bodova
Prednost imaju osobe koje se po prvi puta samozapošljavaju. Osobama koje su imale prethodno poduzetničko iskustvo unazad 24 ili više mjeseca od podnošenja Zahtjeva ne dodjeljuju se bodovi.
- Pripremne radionice Hrvatskog zavoda za zapošljavanje – najviše 5 bodova
Aktivnosti informiranja o samozapošljavanju nisu obvezne za podnositelje Zahtjeva. Dodatni bodovi dodjeljuju se osobama koje su sudjelovale na radionici u prošloj i tekućoj godini.
- Popunjenost poslovnog plana s priloženim ponudama/predračunima uz troškovnik – najviše 15 bodova
Poslovni plan je dokument temeljem kojeg se odobrava potpora samozapošljavanja. Važnost je da poslovni plan ukazuje na kvalitetno funkcioniranje budućeg poslovnog subjekta. Prilikom ocjenjivanja u obzir se uzima popunjenost i razumljivost poslovnog plana. Kako bi se uvidjelo da je podnositelj Zahtjeva istražio tržište intencija je da tržišne ponude, predračune i pisma namjere priloži uz poslovni plan.
- Indeks razvijenosti jedince lokalne i regionalne samouprave u kojoj se poslovni subjekt osniva – najviše 10 bodova
Sukladno Odluci o razvrstavanju JLRS – jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (NN 3/2024), prema stupnju razvijenosti (JLRS) veći broj bodova dodjeljuje se zahtjevima u kojima je navedeno da će sjedište poslovnog subjekta biti registrirano u jednoj od jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave koje pripadaju skupinama I.-IV.
- Procjena prihoda i rashoda – najviše 15 bodova
Izrada poslovnog plana daje detaljan pregled poduzetničkog projekta koji je u fazi pokretanja, planiranja i razradi ideje koja će se identificiranjem zahtjeva i potreba realizirati u određenom vremenskom razdoblju. Jedan od pokazatelja uspješnosti projekta je procjena buduće neto dobiti ili neto dohotka. Neto dobit ili neto dohodak je razlika između prihoda i rashoda umanjeno za obveze javnih davanja a obveza se odnosi na porez na dobit ili porez na dohodak ovisno o registraciji poslovnog subjekta. S obzirom na to da se potpora dodjeljuje na dvije godine, od poduzetnika se očekuje da u svom poslovnom planu uspješno razradi dvogodišnju procjenu prihoda i rashoda.
- Dodatne prednosti i nedostaci poslovnog plana (održivost i konkurentnost) – najviše 10 bodova
Dodatne bodove mogu ostvariti poslovni planovi koji imaju karakteristike održivosti i konkurentnosti kroz precizirane prednosti i slabosti, prilike i prijetnje u odnosu na konkurenciju na tržištu.
- Karakteristike održivosti poslovnog plana odnose se na strategiju razvoja poslovanja.
- Karakteristike konkurentnosti odnosi se na omjer kvalitete i cijene proizvoda ili usluge i način na koji će se budući poduzetnik afirmirati na tržištu.
Za poduzetnički pothvat potrebno je i dodatno osigurati neki drugi izvor financiranja. Ocjene se dodjeljuju temeljem sveobuhvatne procjene savjetnika s osvrtom na kvalitetu poslovnog plana i osobitosti nezaposlene osobe i njenim prethodnim poduzetničkim iskustvom, radnim iskustvom i obrazovanjem.
- Inovativnost projekta – najviše 5 bodova
Inovativnost je sposobnost stvaranja nova originalna i korisna rješenja za ideje, proizvode, procese ili pristupe. U potpori samozapošljavanja percipiraju se nove vrste djelatnosti koje nisu dovoljno zastupljene na nekom području ili obavljanju već postojećih djelatnosti na nov način kroz uvođenje novog ili inovativnog proizvoda, tehničko – tehnološkog procesa.
- Ulaganje u nedostajuće djelatnosti – najviše 5 bodova
Na pojedinim lokalnim tržištima postoji nedostatak poslovnih subjekata koji obavljaju određene djelatnosti pri tome se želi usmjeriti investiranje u djelatnosti u kojima konkurencija nije dovoljno razvijena i gdje postoji mogućnost poboljšanja razvoja tržišta.
Zahtjev se predaje putem online aplikacije https://mjere.hzz.hr , aplikacija se nalazi u NIAS sustavu eGrađani.

Dokumentacija koja se dostavlja uz prijavu je:
- Poslovni plan s troškovnikom i naznakom vrste budućeg poslovnog subjekta
- Potvrda o blokadi računa i novčanih sredstava ovršenika ili Očevidnik; Potvrdu izdaje Fina bez naknade i ne smije biti starija od sedam dana
- Potvrdu porezne uprave kojom se dokazuje da nema poreznog duga po osnovi javnih davanja; vrijedi za osobe koje su ranije obavljale djelatnosti putem registrirane djelatnosti obrta ili slobodne djelatnosti
- Izvadak iz registra Trgovačkog suda; vrijedi za osobe koje su ranije obavljale djelatnosti putem trgovačkog društva
Korisnik sredstava samozapošljavanja obvezan je Hrvatskom zavodu za zapošljavanje dostaviti Izvješće o namjenskom utrošku sredstava varijabilnog dijela iznosa odnosno za kupnju strojeva, alata, opreme za rad, kupnju ili zakup IT programa obavlja se na propisanom obrascu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Dokumentacija koja se prilaže kao dokaz o ispunjenju obveze su računi izdani na ime poslovnog subjekta korisnika sredstava, bankovni izvod poslovnog računa na kojem je vidljivo izvršeno plaćanje. Oprema može biti nabavljena u inozemstvu uz istu dokaznu dokumentaciju (račun i bankovni izvod).
Obveza je za svu vrstu opreme koja je financirana svotom većom od 1.500,00€ s uključenim PDV-om, dostaviti fotodokumentaciju koja se sastoji od fotografija u boji ili fotografijama u digitalnom obliku s vidljivom informativnom pločom ili naljepnicom. Kod kupnje franšize potreban je ugovor sklopljen s vlasnikom franšize i bankovni izvod poslovnog računa na kojem je vidljivo izvršeno plaćanje.
Za dokazivanje utroška fiksnog iznosa potpore nije potrebno dostavljati dokaznu dokumentaciju.
Svi troškovi moraju biti plaćeni transakcijski putem bankovnog računa poslovnog subjekta i vidljivi na bankovnim izvodima poslovnog računa. Troškovi plaćeni gotovinom ne smatraju se prihvatljivima.
Hrvatski zavod za zapošljavanje obavlja kontrolu prometa u iznosu 50% povećanja u drugoj poslovnoj godini u odnosu na prvu poslovnu godinu u suradnji s nadležnim tijelima elektroničkom razmjenom podataka, na način da za:
- Obveznike poreza na dohodak koji porez plaćaju temeljem podatak iz poslovnih knjiga provjerava poslovne primitke i izdatke (Obrazac P-PPI), popis dugotrajne imovine (obrazac DI), godišnju prijavu poreza na dohodak (Obrazac DOH)
- Obveznike poreza na dohodak koji porez plaćaju paušalno provjerava Izvješće o paušalnom dohotku od samostalne djelatnosti i uplaćenom paušalnom porezu na dohodak (Obrazac PO SD)
- Obveznike poreza na dobit provjerava Godišnji financijski izvještaj (Obrazac GFI-POD) i popis dugotrajne imovine
Obveza poduzetnika je da godišnji financijski izvještaji budu predani pojedinim nadležnim institucijama, u zadanom zakonskom roku.
Tekst pripremila: Branka Beljak, mag. oec.